سیستم ایمنی خودرو چیست

تجهیزات ایمنی خودرو

سیستم ایمنی خودرو شامل چیست؟

سیستم های ایمنی خودرو به عنوان عوامل کاهنده ی ریسک های تصادفات، در به حداقل رساندن سوانح رانندگی نقش آفرین هستند. احتمالا مرگبارترین خودروهای تاریخ، از این سیستم ها بی بهره بوده، که در آمار تصادفات صدرنشین شده اند.

در این مطلب با انواع سیستم های ایمنی آشنا می شوید که به روند کاهش تصادفات رانندگی، مرگ و میر و آسیب های ناشی از تصادفات کمک شایانی می کند.

انواع سیستم ایمنی خودرو

در خودروهای مدرن امروزی دو دسته از تجهیزات ایمنی اعم از فعال و غیر فعال، همزمان به محافظت و مراقبت از سرنشینان آن می پردازند. اما چیستی این تجهیزات و کارکردشان در یک خودرو امری شاید نا آشنا برای اغلب ما باشد. در این متن سعی می‌کنیم تعریفی از این تجهیزات را ارائه دهیم.

1. سیستم های ایمنی غیرفعال

سیستم های ایمنی غیرفعال فقط هنگام به وجود آمدن تصادفات وظیفه ی کاهش تلفات و صدمات به سرنشینان را بر عهده دارند. اکثر افراد، با سیستم های ایمنی غیرفعال آشنایی دارند مانند کمربندهای ایمنی ، کیسه های هوا ، فیوز قفل کن و…

2. تجهیزات ایمنی فعال

علاوه بر کمربند ایمنی، کیسه هوا و … تجهیزاتی بر روی خودروها نصب شده که مانع از ایجاد تصادف می شوند، این سیستم ها و تجهیزات مربوط به آن را سیستم های ایمنی فعال(ACTIVE)، می گویند . سیستم های ایمنی فعال، هنگامی که استارت خودرو زده می شود شروع به فعالیت می کند و از به وجود آمدن تصادفات جلوگیری می کند.

تجهیزات مذکور به گونه‌ای طراحی شدند که محافظ سرنشینان خودرو، در هنگام وقوع یک تصادف هستند. تجهیزات ایمنی فعال به منظور جلوگیری از تصادف درگیر کار شده و یا به عنوان یک پارامتر در تصادفی اجتناب‌ناپذیر وارد مدار عمل می‌شوند.

سعی خودروسازان بر اینست که هم سیستم ایمنی فعال و هم سیستم ایمنی غیر فعال خودرو را بهبود بخشند ، یعنی هم از ایجاد تصادف جلوگیری کنند (با کمک سیستم ایمنی فعال) و هم اگر تصادفی ایجاد شد ، تلفات و خسارت های آن را به حداقل برسانند.

 سیستم ایمنی خودرو

سیستم های ایمنی فعال بسیار گسترده تر و جدیدتر می باشد و می بایست آنها را به دو دسته پایدارکننده و هشداردهنده تقسیم بندی کرد.

    • سیستم های ایمنی پایدار کننده خودرو

این سیستم ها، با ایجاد پایداری بیشتر برای خودرو در تمام حالت های رانندگی، مانع از ایجاد تصادفات می شوند، مانند سیستم های ABS , EBD , ESP و …

    • سیستم های ایمنی هشدار دهنده به راننده

این سیستم ها هروقت احساس کنند، راننده از عوامل ایمنی در رانندگی غفلت کرده یا سایر عوامل خطر آفرین راننده و خودرو را تهدید می کنند، با هشدار به موقع به راننده، مانع از ایجاد تصادف و در نتیجه مانع از آسیب به خودرو، سرنشینان، عابران پیاده و سایر خودروهای مجاور می شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *