آشنایی با انواع کلاس‌ بندی خودرو

آشنایی با انواع کلاس‌ بندی خودرو

راهنمای جامع انواع کلاس‌بندی خودرو

احتمالا بارها در وبسایت‌ها و مجلات خودرو عبارت های یک سدان زیبا، کوپه‌ای اسپرت، رودستری جوان‌پسند، کراس‌اووری خانوادگی و … را دیده اید، سؤال این است که این واژه‌های تخصصی، چه معنایی دارند؟ اینها درواقع بخشی از کلاس‌بندی بدنه خودرو هستند. چیزی که متخصصین از آن به Car Classification یاد می‌کنند.

فهمیدن فرم بدنه خودروها کار سختی نیست. این مطلب هر آنچه را باید در این زمینه بدانید با شما به اشتراک می‌گذارد. بعد از پایان این گزارش خواهید فهمید که یک خودرو می‌تواند در آنِ واحد عضوی از چند خانواده باشد.

انواع کلاس خودرو

کلاس‌بندی خودروها بر اساس معیارها و پارامترهایی نظیر حجم موتور، اندازه بدنه، وزن،صورت می‌گیرد که بر اساس کاربردهای متفاوت از خودروها تعریف شده‌اند. جالب است بدانید که در سراسر دنیا، کلاس خودرو تعیین کننده میزان مالیاتی است که مالک باید برای اتومبیل خود پرداخت کند. مثلا در سال 2010، مالکین اتومبیل های الکتریکی شهری در اروپا از پرداخت مالیات معاف گردیدند چون مقامات بر این عقیده بودند که این کلاس از خودروها هیچ گونه هزینه ای بر دوش شهرداری نمی گذارند.

در حال حاضر خودروهای تولید انبوه شرکت‌های بزرگ و معتبر دنیا با توجه به ابعاد و اندازه و همچنین وزن، در ۹ دسته مختلف (Segment A – B – C – D – E – F – G – H – I – J) و ۱۶ زیر مجموعه متفاوت تولید می‌گردند. این کلاس‌ها بر اساس اندازه و نوع کاربری عبارتند از:

  • خودروهای فوق کوچک شهری (City Cars)
  • خودروهای کوچک (Super mini)
  • خودروهای هاچ‌بک (Hatchback)
  • خودروهای چند منظوره سایز کوچک (Small MPV)
  • خودروهای چند منظوره سایز بزرگ (Large MPV)
  • خودروهای سدان یا سالون (Sedan & Saloon)
  • خودروهای استیشن (Estate & Station Wagon)
  • خودروهای کوپه (Coupes)
  • خودروهای کراس‌اوور (Crossover)
  • خودروهای بدون سقف یا کروک (Cabriolet & Convertible)
  • خودروهای شاسی‌بلند (SUV)
  • خودروهای دو دیفرانسیل (Off Roader & 4×۴)
  • خودروهای جی‌تی (Grand Tourer & Grand Tourismo)
  • خودروهای وانت بار (Pick up Truck)
  • ابرخودروها (Super cars)
  • خودروهای با کاربری خاص (Special Purpose Vehicle)

حال به بررسی معروف ترین و پر کاربرد ترین این کلاس ها می پردازیم:

1. خودروهای کوچک یا شهری (City Cars)

این خودروها بدنه بسیار کوچکی دارند و برای شهرهای شلوغ، پرترافیک و خیابان‌های تنگ مناسب هستند و به‌خاطر جثه کوچکشان قدرت مانور زیادی دارند. به‌خصوص برای پیدا کردن جای پارک با آن‌ها به هیچ‌وجه دچار مشکل نمی‌شوید؛ ولی نمی‌توانید از آن‌ها انتظار زیادی داشته باشید چون فضای سرنشینان زیاد نیست و توانایی حمل بار زیادی را ندارند. البته خودروهای کوچک شهری به این منظور هم ساخته نشده‌اند.

فولکس‌واگن‌ آپ و پژو‌ ۱۰۸ نمونه‌ای از این نوع خودروها هستند.

2. هاچ‌بک (Hatchback)

بسیاری بر این باورند که هر خودرویی که صندوق ندارد،‌ یک هاچ‌بک است. در حالی‌ که هاچ‌بک‌ها شامل خودروهای شهری (یعنی نه ‌خیلی کوچک) می‌شوند که قسمت انتهایی‌شان دارای یک شیشه و با قابلیت باز و بسته شدن است. در رسانه‌های خودرویی به هاچ‌بک‌های اسپرت و جذاب HotHatch می‌گویند.

معروف‌ترین هاچ‌بک بازار ایران پراید 111 و پژو 206 است. البته مدل‌های دیگری مثل تیبا ۲، ام‌جی 3، هیوندای i20، دی‌اس 3 و کیا پیکانتو نیز موجود است. هاچ‌بک‌ها در دوره‌ای از تاریخ بیشتر باب میل خانواده‌ها بودند. شرکت‌های انگلیسی سابقه‌ی درخشانی در زمینه‌ی ساخت هاچ‌بک‌های ریزاندام برای اقشار دارند. مینی ماینر (Mini Minor) یکی از بهترین مثال‌ها در این زمینه است.

3. سدان یا سالون ( Sedan & Saloon )

چهار درهای چهار صندلی و صندوق‌دار؛ تعریفی خلاصه و در عین حال جامع برای خودروهای کلاس سدان. یکی از پرطرفدارترین مدل‌های خودرویی در سرتاسر دنیا. محصولات این کلاس باب میل تمام اقشار جامعه است. از جوان‌تر و پا به سن گذاشته‌ها گرفته تا خانواده‌ها و افرادی که با خودرو کار می‌کنند.

این نوع اتومبیل‌ها دارای اتاقی بزرگ و جادار برای ۵ نفر بزرگسال هستند. به دلیل فاصله بیشتر بین محور‌ها و کشیده بودن خودرو، فضای بیشتری برای سرنشینان فراهم شده است و همین عامل می‌تواند به تنهایی دلیل محبوبیت آن‌ها باشد.

 درباره‌ی واژه‌ی سدان، مباحث مختلفی مطرح می‌شود. عده‌ای آن را برگرفته از واژه‌ی ایتالیایی Sedia به معنی صندلی می‌دانند. برخی منابع نیز به ریشه‌ی لاتین آن Sedella به‌معنی صندلی متحرکی که توسط افرادی حمل‌ونقل می‌شد، اشاره می‌کنند. برخی از مجلات خودرو به‌جای استفاده از سدان از کلمه Saloon‌ بهره می‌گیرند.

امروزه به دلیل رایج بودن این خودروها، هر شرکت خودروسازی معمولاً یک خط تولید سدان در تولیدات خود دارد. تویوتا کرولا، هوندا آکورد، مرسدس E500 خودورهای محبوبی هستند که در کلاس سدان قرار دارند.

4. خودروهای کوپه (Coupes)

کوپه‌ها به‌خاطر ظاهر شیک و ویژگی‌های خاص خود مشهور هستند و یکی از معروف‌ترین کلاس‌های خودرو در دنیا به‌حساب می‌آیند. در تعریف کلی این کلاس اشاره شده که هر خودروی دو درب مسقف، یک کوپه است؛ اما در دنیای مهندسان طراح، تعریف دیگری نیز از کوپه مطرح می‌شود؛ خودروهایی که فارغ از تعداد درهایشان، ساختار بدنه‌ی آنها تخم‌مرغی و کمی محدب است. بر همین اساس است که مرسدس‌بنز مدل CLS و ب‌ام‌و مدل X6 خود را نوعی از کوپه می‌دانند.

5. کروک (Convertible)

 Convertible به معنای قابل تبدیل است. در ایران به این خودروها، خودروهای کروک یا کروکی گفته می‌شود. خودروهایی در این کلاس قرار می‌گیرند که سقف‌شان به‌صورت اتوماتیک باز و بسته می‌شود. این خودروها عمدتا ۲ در و دارای ۲ یا ۴ صندلی هستند. در واقع کوپه‌هایی هستند که سقف آن‌ها متحرک است.

جنس سقف این خودرو‌ها می‌تواند از جنس پارچه یا برزنت باشد که به آن Soft Top می‌گویند. اما درصورتی که جنس سخت از فلز همرنگ بدنه باشد به آن Hard Top گفته می‌شود. نام دیگر این خودرو‌ها Cabriolet است.

6. خودروهای شاسی‌بلند (SUV)

در اواخر قرن بیستم اتومبیل‌های SUV محبوبیت پیدا کردند و به دلیل فضای بیشتر، ارتفاع بالاتر، و ایمنی، خریداران را به سمت خود جذب کردند. در اصل SUV‌ها طراحی شده‌اند تا در شرایط مختلف از بزرگراه‌های آرام گرفته تا جاده‌های ناهموار کارایی داشته باشند.

این خودروها به‌طور ایده‌آلی برای رانندگی در بزرگراه‌ها مناسب هستند، اما رانندگی با آن‌ها در جاده‌های شلوغ شهر گاهی ممکن است سخت باشد. خودروهای شاسی‌بلند یا بهتر است بگوییم SUV ارتفاع بیشتری از سطح زمین دارند و به همین نسبت ارتفاع سقفشان نیز بلندتر از سایر مدل‌هاست.

شاسی بلندها بهترین گزینه برای خانواده‌های پرجمعیت هستند. شاسی‌بلندها علاوه‌بر فضای بیشتر برای سرنشینان، برای حمل حجم زیادی از بار نیز به اندازه کافی فضا دارند. این خودرو‌ها همچنین به خاطر ظاهر شیک و عملکرد بی‌عیب و نقص خود معروف هستند.

نمونه‌های شناخته شده در این کلاس‌بندی خودرو نیسان X-trail، کیا سورنتو و مرسدس بنز کلاس Gl هستند.

نظر شما درباره انواع کلاس‌بندی خودرو چیست؟

همان‌طور که در این متن دیدیم، آشنایی با انواع کلاس‌بندی خودروها به ما کمک می‌کند تا در هنگام خرید خودرو، نیازهایمان را بهتر بشناسیم و بدانیم که خودروهای کدام‌یک از این خودروها می‌تواند نیازهایمان را بهتر رفع کند.

امیدواریم که این مطلب برایتان مفید بوده باشد. شما به کدام یک از کلاس‌های خودرو علاقه‌مندید؟ نظرات و تجربیات خودتان را از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما و خوانندگان در میان بگذارید.

1 دیدگاه دربارهٔ «آشنایی با انواع کلاس‌ بندی خودرو»

  1. بازتاب: سیستم ایمنی خودرو - تجهیزات ایمنی خودرو - امداد خودرو البرز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *