بخاری-خودرو1

دلایل گرم نشدن بخاری خودرو

مهمترین علل گرم نکردن بخاری خودرو چیست؟

مهمترین و شایع‌ ترین علت گرم نکردن بخاری خودرو بعد از خرابی ترموستات مربوط به کثیفی و جرم گرفتن رادیاتور و لوله‌های آب بخاری خودرو می باشد. به طوری که در مورد اغلب خودرو‌هایی که کارکرد بالاتر از سه سال دارند. بدون تردید بخشی از حرارت بخاری بدلیل کثیفی رادیاتور بخاری کم شده است. هر چند این افت حرارت محسوس و آزار دهنده نباشد.

در اغلب خودرو‌ها شلنگ‌ های بخاری روی لوله‌ های فلزی بسته می‌ شوند. که به قسمت‌ هایی از سیلندر و سرسیلندر متصل شده است. این لوله‌ ها با گذشت زمان دچار زنگ زدگی می‌ شوند. و قطر داخلی آن‌ ها به وسیله لایه‌ ای از جرم و پوسیدگی به نصف کاهش پیدا می کند. که باعث افت جریان آب در رادیاتور بخاری و باعث گرم نکردن بخاری ماشین می‌ شود. شلنگ‌ های بخاری خودرو نیز ممکن است در اثر پوسیدگی و جدا شدن لایه داخلی مسدود شوند.

استفاده نکردن از بخاری در تابستان نیز باعث می‌ شود. تا حرارت شبکه‌ های رادیاتور بخاری، بیشتر از حد در زمستان استفاده شوند. و باعث جرم گرفتن شود در طول ماه‌ های گرم گاهی تا هشتاد درصد مسیر عبور آب در رادیاتور بخاری مسدود میشود و در فصل زمستان بخاری خودرو را از کار می‌ اندازد.

هر سال با رسیدن به 6 ماه دوم سال و خصوصا فصل زمستان، خرابی یا عدم کارکرد صحیح بخاری خودرو یکی از شایع ترین اتفاقاتی است. که مالکین خودروها را به زحمت می‌اندازد. بخاری خودرو ممکن است به کل باد سرد بدهد. در مواردی به خوبی گرم نکند و گاهی هم حتی اصلا روشن نشود.

رسوب گرفتگی در شلنگ‌های ورود و خروج رادیاتور بخاری خودرو

گاهی جاهایی که آب رادیاتور خودرو را به رادیات بخاری منتقل می‌کنند رسوب گرفته. و جلوی ورود و خروج آب را می‌ گیرند. در این موارد نیز با تعویض شلنگ ها یا رفع گرفتگی می‌ توان عملکرد بخاری را اصلاح نمود.

هوا گرفتن یا کاهش سطح مایع خنک کننده موتور

گاهی کمبود آب موتور یا هوا گرفتن سیستم خنک کننده می‌ تواند مانع گردش مایع در سیستم شود. در نتیجه شبکه گرمایی بخاری نیز نمی‌ تواند به درستی تبادل حرارتی داشته باشد. و گرمای آب را به داخل کابین منتقل کند. در این حالت باید ضمن بررسی اجزای سیستم خنک کننده موتور و اطمینان از عدم وجود نشتی، به سیستم خنک‌ کاری موتور آب مقطر یا ضد یخ اضافه کنید. و سیستم را هوا گیری نمایید.

بخاری-خودرو2

خرابی ترموستات خودرو

یکی از عوامل بروز نقص در بخاری، خرابی ترموستات می باشد. ترموستات وظیفه دارد تا مسیر آب موتور را تغییر دهد. این قطعه زمانی که نیاز به خنک‌ کردن آب نیست آن‌ را همچنان داخل موتور و اطراف آن حفظ می‌ کند. تا وارد رادیاتور نشود. و هر زمان که دمای موتور به حدی بالا رفت که نیاز به خنک‌ کاری داشت. ترموستات خود به خود باز می شود و اجازه گردش آب را می‌ دهد.
بعضا ممکن است که ترموستات دچار نقص شود. و کاملا باز بماند. در این حالت مایع درون سیستم خنک کننده مدام درون رادیاتور گردش می کند و خنک می‌ شود. در نتیجه بخاری نیز نمی‌ تواند دمای مورد نیاز را تولید نماید.

خرابی واتر پمپ موتور

زمانی که بحاری خودرو هنگام حرکت و زمانی که دور موتور خودرو بالا است، به راحتی گرمای مورد نیاز را تامین می‌ نماید. اما با توقف خودرو و پایین آمدن دور مورتور، از شدت گرما کاسته می شود. و بخاری باد نسبتا سرد می‌ دهد. این مشکل می‌ تواند به دلیل ضعف در عملکرد واتر پمپ خودرو باشد. که با کاهش دور موتور، به دلیل رسوب گرفتکی و یا خورده شدن پره ها، نمی تواند دلیل لازم برای گردش مایع خنک کننده در سیستم را فراهم نماید.

خرابی فن بخاری خودرو

ایراد شایع دیگر، خرابی فن و یا دمنده بخاری است. در این حالت رادیاتور به راحتی گرم می‌ شود. آب داغ موتور نیز وارد سیستم می‌ شود. ولی در نهایت به دلیل عدم کارکرد فن، تهویه خودرو هیچ بادی تولید نمی‌ کند. علت این اتفاق می‌ تواند سوختن یکی از فیوزها و یا خراب شدن موتور فن بخاری می باشد. که باید توسط برقکار برای رفع این خرابی اقدام نمایید. اما در صورتی که بخاری روشن می‌ شود. ولی باد کافی تولید نمی‌ کند. مشکل می‌ تواند از گرفتگی مجرای تهویه، یا عدم تعویض طولانی مدت فیلتر کابین و کیپ شدن آن باشد. که با بررسی مسیرها و تعویض فیلتر کابین، این مشکل نیز حل خواهد شد.

بخاری-خودرو3

نقص در یونیت تنظیمات سیستم تهویه

اگر مشکل با هیچ کدام از موارد ذکر شده حل نشد در این صورت ممکن است مشکل از مدار تنظیمات دمای تهویه باشد. این قطعه در خودرو‌های قدیمی به صورت کاملا مکانیکی، دریچه‌های تهویه را از حالت کولر به بخاری و بالعکس تغییر حالت می‌ داد. اما در خودرو‌های مدرن تر این کار به صورت الکترونیکی و با تنظیم دمای مد نظر انجام می‌ شود. خرابی اتصالات دریچه ها، یا مدار و دماسنج داخل خودرو نیز آخرین موردی است. که می‌ تواند باعث ایجاد اختلال در عملکرد تهویه خودرو شود.

حفظ سلامت سیستم خنک کننده و تهویه خودرو

در آخر باید اشاره کنیم که مهم‌ترین نکته برای حفظ سلامت سیستم خنک کننده خودرو و سیستم تهویه است. استفاده مداوم از ضد یخ و مایع خنک کننده یا کولانت مناسب در تمام فصول و اجتناب از استفاده آب شیر در سیستم خنک کننده خودرو است. در صورتی که این مورد را رعایت کنیم سیستم خنک کننده هرگز دچار رسوب گرفتگی یا خوردگی نخواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *