سیلندر-خودرو

سیلندر خودرو چیست؟

سیلندر خودرو چیست؟

در هسته مرکزی موتور خودرو ، قسمتی به نام سیلندر خودرو وجود دارد. از مهم ترین قطعات موتور احتراقی، می توان به سیلندر خودرو اشاره کرد که کار آن، برقراری ارتباط و حفظ قطعات مختلف است. سیلندر، سرسیلندر و کارتر از بخش های مهم پیشرانه خودرو می باشند. حرکت ماشین از سیلندر آغاز شده و انفجار سوخت در آن انجام می شود.

محل نصب قطعات داخلی موتور شامل

 رینگ پیستون، منیفولد گاز، سرسیلندر، کارتر، شاتور و… در سیلندر قرار دارد. جنس سیلندر از اهمیت بالایی برخوردار می باشد، زیرا باید در برابر دما های بالا و پایین مقاوم باشد. گرمایی که سیلندر خودرو جذب می کند، بر دیگر بخش ها نیز تاثیر می گذارد به همین خاطر از چدن و آلومینیوم در ساخت آن استفاده می شود. در اکثر زمان ها، سیلندر به صورت استوانه ای در پیشرانه قرار داده می شود تا توانایی تامین محیط مورد نیاز برای حرکت پیستون را داشته باشد. حداقل از یک سیلندر، در هر موتوری، کمک گرفته می شود. در صورت زیاد بودن تعداد سیلندرها، از بلوک به منظور یک محفظه کلی برای تمام آن ها استفاده می شود.

نحوه قرار گیری سیلندر ها در درون موتور

هم از نظر قدرت و سرعت و هم از نظر شکل ظاهری یعنی نحوه قرار گیریشان در موتور، متفاوت است. که بسته به نوع قرار گیری آن ها در موتور به سه دسته تقسیم می شوند. این دسته ها شامل موارد زیر است.

دو نوع سیلندر وجود دارد

دو نوع سیلندر موتور وجود دارد که آن را خشک و تر می‌ نامند.

  • در نوع خشک آن, سیلندر ماشین کاملا به موتور جوش خورده و قابل جدا شدن در مواقع خرابی نیست و عملا باید موتور را تعویض کرد. از نمک نیز برای خنک کاری قبلا استفاده می‌ شد که دیگر منسوخ شده است.
  • در نوع ” تَر” هم, سیلندر به موتور جوش نخورده است و می‌توان آن را در صورت خرابی به راحتی تعویض نمود.
  • سیلندر

آیا سیلندر خودرو را می‌توانیم خودمان هم تعویض کنیم ؟

اگر این قطعه خشک باشد باید به تراشکاری برود که باید این کار بدون خطا صورت گیرد وگرنه باید با موتور خودروتان خداحافظی کنید. اما اگر تر باشد, باز هم باید به تراشکاری بروید اما به راحتی جایگزین می‌ شود و نیازی به تعویض موتور نیست.

وظیفه و کاربرد سیلندر خودرو چیست؟

این قطعه استوانه ای شکل است. که از جنس فولاد آب دیده ساخته می شود و محل تولید قدرت برای حرکت خودرو است. استوانه ‌ای که در هسته مرکزی موتور قرار می گیرد در اصل جایگاه پیستون می باشد و خرابی در این قطعه ای که عامل حرکت و قدرت است. باعث آسیب رسیدن به سیستم موتور خواهد شد.

يک پيستون در داخل هر سيلندر توسط چند رينگ پيستون فلزي در شيار ماشين در اطراف سطح بیرونی آن نصب شده است، به طور معمول دو براي آب بندي فشاري و يک به مهر و موم نفت.

اين حلقه ها در نزديکي با ديواره هاي سيلندر (آستين يا بدون آستين) را، همراه با يک لايه نازک از روغن، براي حفظ موتور از تصرف و نياز به سطح با دوام ديواره سيلندر ضروری می باشد.

فضاي بين پيستون و سيلندر، با استفاده از رينگ‌ هاي پيستون که در شيار هايي بر روي سطح خارجي پيستون قرار مي‌گيرد، آب‌ بندي می شود تا از نشت هوا به بيرون از سيلندر و نشت روغن به داخل آن جلوگيري شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *