کاهش فروش خودروهای چینی در روسیه

کاهش فروش خودروهای چینی در روسیه

کاهش فروش خودروهای چینی در روسیه

به نقل از ایسنا، داده‌های به اشتراک گذاشته شده با رویترز نشان می‌دهد که ظاهرا فروش خودروهای چینی در روسیه با بهبود تولید داخلی پس از خروج خودروسازان غربی به اوج خود رسیده است اما رشد اخیر در بازار ممکن است متوقف شود زیرا هزینه‌های واردات بالا و نرخ‌های بهره شروع به کاهش می‌کنند.

این ارقام نشانه‌های اولیه‌ای هستند که نشان می‌دهد بازار خودرو روسیه و نقش چین در آن، پس از نزدیک به دو سال تحول ناشی از تحریم‌های اعمال شده بر مسکو و خروج ناگهانی شرکت‌های غربی در پی جنگ در اوکراین، تثبیت شده است.

اما این بخش که در سال 2022 تقریباً 60 درصد کاهش فروش داشت و تولید به پایین ترین سطح پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سقوط کرد، هنوز با سطوح قبل از تهاجم فاصله زیادی دارد. فروش و خروجی در سال 2023 کمترین میزان در 10 سال گذشته بود.

خودروهای چینی قبل از درگیری روسیه و اوکراین، کمتر از 10 درصد از بازار روسیه را به خود اختصاص می‌دادند و در آگوست امسال، سهم برندهای چینی از فروش تقریباً به 56 درصد رسید. این درصد اکنون کاهش یافته است و برندهای چینی از ماه اگوست هر ماه حدود 60 هزار دستگاه فروخته‌اند که معادل 53 درصد سهم در سپتامبر است.

داده‌های گمرک چین نشان می‌دهد که روسیه از جایگاه یازدهم جهش کرده و به بزرگترین بازار صادراتی چین برای خودرو تبدیل شده است و به ارزش 9.4 میلیارد دلار در ژانویه تا اکتبر رسیده است. در مدت مشابه سال گذشته صادرات خودرو به روسیه 1.1 میلیارد دلار بوده است.

به طور کلی، آمارهای Autostat نشان داد که فروش ماهانه خودرو در روسیه در حال حاضر بیش از دو برابر یک سال قبل است، در حالی که داده‌های جداگانه نشان می‌دهد که تولید خودرو در سپتامبر تقریباً سه برابر بیشتر از سال گذشته بوده است که بر بهبود نسبی تأکید می‌کند.

طبق گزارش رویترز، فروش از سال 2014 به بیش از 2 میلیون خودرو نرسیده است و تولید نیز کمتر بوده است. بیش از 626 هزار خودروی جدید در روسیه در سال 2022 فروخته شد و تقریباً 830 هزار دستگاه در ژانویه تا اکتبر امسال فروخته شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *