نکات-فنی-خودرو

نکات مهم فنی در مورد خودرو

نکات آموزش فنی خودرو

آموزش در مورد نکات فنی خودرو از اصلی ترین مسائلی است که هر راننده بایستی از آن آگاه باشد. اگر بخواهید بدون مشکل از کلیه مزایایی که خودرو شما در اختیارتان می گذارد، به کار ببرید بایستی از دانش فنی خودرو تا حدودی آگاه باشید و به این صورت نیز از خودرو خود به خوبی و به راحتی نگه داری نمایید. آگاهی از این نکات در افزایش ایمنی سفر شما با خودرو نیز موثر خواهد بود. در این مقاله به مهم ترین نکات کلی فنی خودرو بصورت خلاصه پرداخته ایم.

خودرو خود را بطور منظم بررسی نمایید.

انجام فعالیتها در چک لیست تعمیر و نگه داری خودرو خیلی آسان می باشد. از جمله آموزش فنی بصورت کلی و انجام انواع تعمیر و نگهداری اساسی خودرو. مهم تر از همه، باید بدانید که بهتر است این بازرسی را خودتان انجام دهید تا به مسائل فنی خودرو آشنا شوید. انجام بازرسی بسیار آسان است، به خصوص اگر شما بدانید که به دنبال چه چیزی بگردید. در این زمینه نیز کتابچه راهنمای خودرو می تواند کمک موثری باشد.

معنای شاخص های مختلف نشانگر هشدار دهنده را یاد بگیرید.

اتومبیل های مدرن سنسورهای پیچیده و سیستم های هشدار دهنده ای دارند که در زمان وجود مشکل، به شما هشدار می دهند. شما باید معنای مختلف نشانگرهای نوردهی هشدار دهنده را که در پنل دستگاه شما چشمک می زنند را یاد بگیرید. در ادامه مهم ترین نشانگرهای هشدار دهنده آمده است:

نکات-فنی-خودرو

نشانگر هشدار موتور

این نشانگر به طور معمول یک مشکل در اجزای مختلف موتور خودرو شما را نشان می دهد که به طور فعال توسط یک رابط OBD-II کنترل می شود. اگر این چراغ نشانگر روشن شود، بهتر است از ابزار اسکنر OBD2 استفاده کنید یا از یک تکنسین بخواهید تا این کار را برای شما انجام دهد.

نشانگر هشدار برق

این نشانگر به سادگی نشان می دهد که سیستم شارژ الکتریکی خودرو شما دارای مشکل است که نیاز به ارزیابی بیشتر دارند. در اغلب موارد، یک مشکل در ژنراتور، نیز موجب این خطا می شود.

نشانگر هشدار ترمز

دلایل زیادی برای روشن شدن این نشانگر وجود دارد. اصلی ترین این دلایل عبارت هستند از خرابی سوییچ ترمز دستی، بالا بودن اهرم ترمز دستی، ایراد ترمزها، کم بودن روغن ترمز، خرابی سنسور سطح روغن ترمز و تنظیم نبودن فشار روغن. جهت فهمیدن دلیل اصلی، بایستی آموزش فنی مناسب دیده باشید.

نشانگر هشدار ABS

در صورتی که  این چراغ چشمک می زند، بهتر است خودروی خود را به نزدیکترین تعمیرگاه خودرو برای تشخیص مناسب ببرید. سیستم های ترمز ضد قفل ترمز ، در شرایط توقف ناگهانی، خودروی شما را پایدار و قابل کنترل نگه می دارد.

نشانگر هشدار روغن

به طور معمول  هنگامی که فشار روغن در موتور شما کم باشد، این نشانگر چشمک می زند. هرگز با روشن بودن این نشانگر، رانندگی نکنید، چرا که صدمه جدی به موتور خودروی شما می زند. این نور هشدار می تواند به دلیل سطح روغن پایین، مشکل در پمپ روغن، یا حتی فیلتر روغن روشن شود. مسائل روغن در خودرو، از مهم ترین مسائل آموزش فنی خودرو می باشند.

نکات-فنی-خودرو

فشار تایر را بررسی کنید.

یکی از چیزهایی که بر مصرف سوخت تأثیر می گذارد فشار تایر است. فشار مناسب به راحتی و سهولت رانندگی کمک می کند. در کتابچه راهنمای خودرو، فشار مناسب توصیه گردیده است. بطور معمول هفته ای یکبار فشار تایرها را بررسی نمایید.

سطح خنک کننده موتور را بررسی کنید.

هر چیز در حال حرکت موجب گرما می شود. رادیاتور شما و مایع متصل به آن، خنک کننده موتور شما هستند. اگر در مخزن هیچ خنک کننده ای وجود نداشته باشد یا سطح آن کم باشد. گرمای موتور از محیط خارج نمی گردد. بعنوان قسمتی از چک لیست آموزش فنی خودرو نیاز دارید تا سطح مایع خنک کننده موتور خودرو را چک نمایید. جهت یافتن مکان آن، به کتابچه راهنمای خودرو مراجعه کنید.

فیلتر هوای موتور را عوض کنید.

عملکرد کارآیی موتور شما کاملا وابسته به مخلوط عالی هوا و سوخت است. و برای این خیلی مهم می باشد که مطمئن شوید که هوا به خوبی وارد موتور می گردد و هیچ آلودگی، ذرات و یا دیگر آلودگی هایی که میتوانند کارایی موتور را به خطر بیندازند، ندارد. به همین علت فیلتر هوای موتور شما بایستی با توجه به توصیه های تولید کننده خودرو شما جایگزین شود. موارد ذکر شده، از جمله مهم ترین موارد آموزش فنی خودرو محسوب می شوند که  هر راننده ای حتی تازه کار، بایستی با آن ها آشنا باشد تا بتواند هم از رانندگی دلخواه خود لذت ببرد و هم از خودروی خود محافظت نماید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *