بریدن-ترمز-خودرو1

در صورت بریدن ترمز خودرو، بهترین اقدام چیست؟

بریدن ترمز خودرو

واقعیت این است که یکی از اتفاقات وحشتناک و خطرناک در هنگام رانندگی، بریدن ترمز خودرو است. اما با صبر و آگاهی می توان اوضاع را سریعتر و قبل از حادثه کنترل کرد. برای یادگیری بیشتر برای اقدامات لازم در هنگام بریدن ترمز خودرو به ادامه ی مطالب دقت کنید.

راهکار های پیشنهادی در صورت بریدن ترمز خودرو

عصبانی نشوید

از حرکت زیادی خودداری کنید. حرکت زیادی و مکرر باعث می شود که شرایط را برای خود خطرناک تر کنید.  پس زیاد مانور ندهید و سعی کنید حرکات کمی داشته باشید. کنترل اعصاب و جسمتان حفظ کنید. پدال گاز را رها کنید و اگر کروز کنترل دارید، حتماً مطمئن شوید که آن را خاموش کرده اید.

بررسی رفتار پدال ترمز خودرو

اگر پدال ترمز نرم است، ممکن است که روغن ترمز کم کرده اید یا سیلندر اصلی آن خراب شده باشد. در این حالت شاید بتوانید با چند بار فشار دادن ترمز، کنترل وسیله را بدست آورید. اگر پدال ترمز سفت است، سریعاً بررسی کنید که چیزی(مثل بطری آب) در زیر پدال گیر نکرده باشد. سعی کنید از پای خود و یا دیگر مسافران برای چک کردن این مورد استفاده کنید. از جاده اصلا چشم بر ندارید.

پدال ترمز را فشار دهید

پدال ترمز را چندین بار پشت سرهم فشار دهید تا مقدار فشار لازم برای توقف اتومبیل را فراهم آورید. این کار ممکن است مدتی طول بکشد. حتی اگر سیستم ترمز اتومبیل شما از نوع ABS باشد، باز هم این کار را انجام دهید. چرا که ترمز ABS تنها زمانی فعال می شود که با شدت ترمز بگیرید. به هر حال با شدت و تا آخرین حد چندین بار پدال ترمز را فشار دهید.

بریدن-ترمز-خودرو

معکوس بکشید

به دنده پایین تر شیفت کنید. اگر اتومبیل شما اتومات است، آن را در حالت دستی قرار دهید و دنده را ۱ یا ۲ کنید. اگر اتومبیل شما دنده دستی است، سعی کنید کم کم دنده را کم کنید. یعنی اول دنده را ۳ و پس از کمی حرکت و کم شدن سرعت، دنده را ۲ کنید. دقت کنید که بطور ناگهانی به دنده پایین (۱ و ۲) شیفت نکنید چون با این کار ممکن است کنترل اتومبیل را از دست بدهید.

از ترمز دستی استفاده کنید

سعی کنید ترمز دستی را آرام آرام بکشید و سرعت اتومبیل را کاهش دهید. البته در نوع اتوماتیک، باید پدال ترمز اضطراری را آرام تر فشار دهید. دقت کنید که به طور ناگهانی ترمز دستی را تا انتها نکشید. زیرا چرخ های عقب اتومبیل قفل می کنند و ممکن است کنترل اتومبیل را از دست بدهید. اگر احساس کردید که چرخ های عقب قفل شده اند و صدا می دهند، کمی ترمز دستی را رها کنید تا چرخ ها حرکت کنند؛ سپس در همین نقطه ترمز دستی را نگه دارید تا به کاهش سرعت اتومبیل شما کمک کند تا شما هم کنترل مناسبی روی خودرو داشته باشید.

 با دقت تمام به جاده نگاه کنید

به چیزهایی که در جلوی شما هست، نگاه کنید. از ترافیک سنگین و موانع خطرناک دوری کنید.

به دیگر راننده ها هشدار دهید

چراغ های خطر(فلاشرها) اتومبیل را روشن کنید. بوق بزنید و چراغ بزنید و به دیگر رانندگان اطلاع دهید که در چه وضعیتی هستید. چون آنها ممکن است متوجه وضعیت شما نشوند. شیشه ها را پایین داده و با سر و صدا به عابران پیاده و دیگر رانندگان در صورت لزوم هشدار دهید. هرچند که با پایین دادن شیشه ها، اصطکاک هوا نیز به توقف اتومبیل شما کمک می کند.

از اصطکاک جاده استفاده کنید

اگر جاده پیش روی شما، دارای حاشیه باشد بر روی آن ها حرکت کنید و فرمان را کمی به چپ و راست جابجا کنید تا در اثر اصطکاک سرعت شما کم شود. کار دیگری که می توانید انجام دهید، تغییر لاین از سمت چپ جاده به سمت راست و بالعکس می باشد تا سرعت شما در اثر اصطکاک کاهش پیدا کند. البته این کار در سرعت بالا ممکن است باعث واژگونی اتومبیل شود. پس باید دقت کنید.

بریدن-ترمز-خودرو2

در مواقع اضطراری از موانع محیطی استفاده کنید

اگر هیچ یک از روش های بالا موثر نباشد، و یا اگر مجبور بودید به سرعت توقف کنید، باید از موانع طبیعی استفاده کنید. با اینکه این کار به اصلا راه حل مناسبی نمی باشد و کنترل خودرو را به شدت کاهش می دهد. اما در صورت لزوم و در مواقع اضطراری می توانید موارد زیر را جهت سریع تر متوقف کردن خودرو انجام دهید:

  • استفاده از عوارض زمین
  • استفاده از کیسه های سیمان یا بشکه های آب
  • تماس با موانع کوچک مثل درختچه ها
  • برخورد با پشت خودرو های جلویی
  • اگر به دنبال یک محیط ایمن هستید، جدول ها را انتخاب کنید.

نکته:فرمان را سفت بگیرید زیرا در اثر برخورد، کنترل اتومبیل کاهش یافته و از دست شما خارج می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *