کاهش مصرف بنزین در زمستان

کاهش مصرف بنزین در فصل زمستان

چگونه مصرف بنزین را در فصل زمستان کاهش دهیم؟

مصرف بنزین با بحث سهمیه بندی و احتمالا افزایش نرخ آن به یکی از موضوعات چالش برانگیز برای مردم تبدیل شده و حتی بدون در نظر گرفتن این موضوعات نیز به دلیل شرایط موجود فعلی بسیاری از مردم به دنبال کاهش هزینه‌ های خود هستند.  یکی از روش‌ های خوب برای این اتفاق، کاهش مصرف بنزین است که در فصل زمستان معمولا بالاتر رفته و بسیاری از کاربران به دنبال این سوال هستند که چگونه می‌ توان مصرف بنزین را در این فصل کاهش داد.

به طور میانگین و با بررسی‌ های صورت گرفته مشخص شده است که مصرف بنزین در فصل زمستان چیزی  حدود 10درصد بالاتر می‌ رود و این در خودرو هایی که کارکرد بالایی در روز و ماه دارند بسیار قابل توجه بوده و هزینه زیادی را برای صاحب خودرو خواهد داشت ولی باید بدانید که به راحتی می‌ توانید این عدد را کاهش داده و یا حتی این افزایش مصرف را حذف نمایید.

البته گفتنی است که بخشی از مصرف بالا به ساختار طراحی و فنی خودرو مرتبط بوده و طبیعتا از دست شما کاری بر نمی‌ آید. ولی شما با کاهش مصرف از طریق بررسی‌ های دیگر می‌ توانید این افزایش طبیعی را کم کنید.

موارد تاثیرگذار در کاهش مصرف سوخت

  1. یکی از مواردی که تاثیر قابل توجهی در مصرف بنزین دارد. باد تایر های خودرو است که در صورت نامیزان بودن عملا منجر به افزایش مصرف سوخت می‌ گردد.
  2. از دیگر روش‌ های کاهش مصرف بنزین استفاده از روغن موتور هایی است که مخصوص این فصل هستند. البته این به شرطی برای شما به صرفه خواهد بود که موعد تعویض روغن موتور خودرویتان فرا رسیده باشد. با استفاده از روغن موتور های مخصوص فصل سرد، اصطکاک در موتور خودرو کاهش یافته و عملکرد بهتری خواهد داشت.
  3. استفاده بیش از حد از ضدیخ نیز کاری اشتباه است.

از دیگر موارد تاثیرگذار در مصرف بنزین

همچنین گفتنی است که که یکی از روش‌ های گرم کردن خودرو در بین بسیاری از صاحبان این دستگاه‌ ها، درجا گرم کردن خودرو است. که اولا زمان زیادی لازم دارد (بسته به شرایط هوایی) دوما اینکه همین روشن بودن، مصرف بنزینی به همراه دارد که هیچ سود برای شما نخواهد داشت. برای گرم کردن خودرو سعی کنید نهایتا 10-20 ثانیه به صورت درجا و بعد از آن از طریق حرکت با دنده یک به گرم کردن خودرو بپردازید و به صورت آرام اقدام به افزایش سرعت کنید. در این روش موتور سریع‌ تر گرم شده و عملا در مصرف بنزین صرفه جویی کرده‌اید.

همچنین بهتر است برای گرم شدن سریع خودرو، خودروی خود را در پارکینگ قرار دهید و از قرار دادن آن در هوای آزاد و مکان‌های بدون سقف بپرهیزید چرا که با سرد نشدن بیش از حد خودرو، عملا پروسه گرم شدن آن سریعتر انجام می‌ شود.

علاوه بر این باید توجه کنید که از سفر های کوتاه مقطعی بپرهیزید و سفرهایتان را یکپارچه کنید و کارهایتان را در یک مقطع انجام دهید تا از روشن و خاموش کردن بیش از حد خودرو جلوگیری کرده و سوخت کمتری مصرف شود.

کاهش مصرف سوخت در زمستان

چه مواردی مصرف بنزین خودرو را بالا می‌ برد؟

به طور علمی باید بدانید که هوای سرد تاثیر منفی روی عملکرد خودرو و همچنین حالت سوخت می‌ شود. که با توجه به نزدیکی مولکول‌ ها در این هوا اصطکاک بالاتر رفته و به طور مثال در لاستیک خودرو نیز باعث کم شدن باد لاستیک‌ ها می‌ شود که همه این موارد منجر به افزایش مصرف بنزین در خودروی شما می‌ شود.

همچنین هوای سرد باعث می‌ شود که سیال‌ های خودرو مانند روغن موتور و گیربکس چگال‌ تر شود. و عملا باعث شود که عملکرد خودرو مختل گشته و برای اقدامات مورد نیازشان از انرژی بیشتری استفاده کنند در نتیجه منجر به بالا رفتن مصرف بنزین می‌ شود.

نکته:

باید بدانید که در سفر های کوتاه مدت عملا شما برای گرم شدن این سیال‌ ها و قطعات مختلف موجود در خودرو زمانی ندارید. برای به راه افتادن خودرو و عملکرد بهتر آن باید با مصرف سوخت هزینه کنید.

برای همین است که می‌ گوییم که سفرهایتان را حتی المقدور یکپارچه و یک کاسه کنید تا با گرم شدن خودرو عملا کارایی خودرو بالا برود. چرا که همه بخش‌ های خودرو در حالت گرم خودرو عملکرد بهتری خواهند داشت.

موارد دیگر موثر در افزایش مصرف سوخت

به طور کلی باید سعی کنید سرعت متعادلی در جاده‌ ها داشته باشید. این عدد برای داخل و خارج شهر متفاوت است که بهترین عملکرد همان چیزی است که معمولا توسط پلیس توصیه می‌ شود. موارد دیگری که می‌ توان برای افزایش مصرف بنزین اشاره کرد:

  1. در صورت تنظیم نبودن موتور خودرو، منتظر افزایش مصرف سوخت باشید.
  2. تهویه خودرو شما همیشه نباید روشن باشد!
  3. سنسور اکسیژن و فیلتر هوا را چک کنید و در صورت نیاز اقدام به تعویض یا تعمیر کنید.
  4. فیلتر سوختتان را چک کنید تا مسدود نشده باشد.
  5. تراز نبودن و بالانس نبودن چرخ‌ ها از جمله دلایل دیگر بالا رفتن مصرف بنزین است.
  6. در بعضی از موارد کیفیت بد بنزین نیز در افزایش مصرف آن موثر است. که بدین منظور صرفا از جایگاه‌ های شناخته شده و داخل شهری استفاده کنید. زیرا نظارت‌ های لازم روی آنها بهتر انجام می‌ شود.
  7. بعضی از عادات بد رانندگی مانند ویراژ دادن‌ ها و یا معکوس کشیدن و …. باعث بالا رفتن مصرف بنزین می‌ شود.
  8. سرعت بالا به طور مستقیم با بالا رفتن افزایشی مصرف سوخت رابطه دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *