چه زمانی باید لنت ترمز خودرو را عوض کرد؟

چه زمانی باید لنت ترمز خودرو تعویض شود؟

زمان مناسب برای تعویض لنت ترمز

یکی از قطعات مهم خودرو ترمز و لنت ترمز می باشد به طور کلی همه کسانی که خودرو دارند بخوبی از نقش لنت ترمز در سیستم ترمز اتومبیل و مزایای تعویض آن اطلاع دارند، اما کمتر کسی از بهترین زمان تعویض لنت ترمز و مضرات عدم تعویض بموقع آن آگاه است. عدم توجه به زمان تعویض لنت ترمز موجب خرابی در سیستم ترمز و در نتیجه ترمز نگرفتن خودرو در هنگام حرکت می شود.

سیستم ترمز خودرو دارای مکانیزم دیسکی و کاسه ای می باشد. سیستم ترمز از طریق فشار هیدرولیک ایجاد شده در داخل مدار که روغن آن را ایجاد می کند باعث می شود لنت ها به سطح دیسک یا کاسه فشار داده شوند و در خودرو شتاب منفی ایجاد شود.

آیا شما می دانید که بهترین زمان تعویض لنت ترمز چه زمانی است؟ با مطالعه مطالب زیر به یک درک صحیح از بهترین زمان تعویض لنت ترمز ، راههای تشخیص تمام شدن لنت ترمز ، علائم تمام شدن لنت ترمز عقب و تشخیص لنت ترمزخوب خواهید رسید. پس با ما همراه باشید.

آنچه باید در مورد زمان تعویض لنت گفت

زمان تعویض لنت ترمز تا حدودی قابل پیش بینی هست اما نمی توان آن را دقیقا تعیین کرد در حقیقت کوتاه بودن عمر لنت ترمز یا بلند بودن عمر آن مستقیما به نوع رانندگی شما و مسیر هایی که با خودروی خود طی میکنید بستگی دارد.

برای مثال، اگر شما بیشتر در جاده های کوهستانی رانندگی می کنید یا سفر های شما درون شهری باشد، نسبت به راننده ای که در جاده های صاف و هموار رانندگی می کند و کمتر سفرهای درون شهری دارد، به دلیل زدن ترمز های مکرر در درون شهر یا جاده های ناهموار، استهلاک مضاعف روی لنت های ترمز خودرو شما وارد می شود و زودتر به تعمیرگاه مراجعه خواهید کرد.

همچنین اگر از جمله رانندگانی هستید که پرشتاب و سریع در جاده ها رانندگی می کنید، ترمز گیری در سرعت های بالا فشار بیشتری روی لنت های ترمز شما وارد می شود در نتیجه لنت ترمز شما زودتر از حالت معمول نیاز به تعویض دارد.

زمان تعویض لنت ترمز جلو و عقب

زمان تعویض لنت ترمز چزخ های جلو و عقب ماشین باهم متفاوت است لنت ترمز چزخ های جلو زود تر نیاز به تعویض داشته و بین ۲۰ تا ۳۰ هزار کیلومتر کارکرد باید تعویض گردند اما لنت های عقب عمر بیشتری داشته که بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومترمتغیر می باشد.

البته لازم به ذکر است که، این میزان عمر مفید بستگی به نوع لنت ترمز و همچنین نحوه رانندگی نیز دارد و ممکن است زمان تعویض لنت ترمز را سریع تر کرده و یا به تعویق بیندازد.

عوامل موثر در زمان تعویض لنت ترمز

بصورت خلاصه مهم ترین عواملی که روی زمان تعویض لنت ترمزتاثیر می گذارد شامل موارد زیر هستند:

  1. جنس لنت ترمز
  2. نوع مسیرهایی که خودرو در آن ها حرکت می کند.
  3. مسافتی که طی می‌کنید چقدر است؟
  4. تعداد سرنشینان یا وزن باری که تحمل می کند.
  5. لرزش پدال

لنت ترمز خودرو

نشانه های فرا رسیدن زمان تعویض لنت ترمز

  • لرزش پدال ترمز 

یکی از نشانه هایی که فرا رسیدن زمان تعویـض لنت را به شما یادآوری می کند لرزش پدال ترمز می باشد. در صورتی که هر بار که پدال ترمز را فشار می دهید پدال شروع به لرزش کند باید متوجه شوید که لنت خودروی شما مستهلک شده است و باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن با نمونه‌ای جدید جایگزین گردد.

  • شنیده شدن صدای غیرعادی هنگام ترمز گرفتن

در صورتی که هنگام رانندگی و ترمز گرفتن از سوی لنت ها صدای غیرعادی و سوت کشیدن های مکرر از ناحیه ی چرخ شنیده شود به این معناست که لنت ترمز به طور کامل از بین رفته است. در صورت مواجهه با این مشکل در نخستین فرصت ممکن باید نسبت به تعویض آن اقدام نمایید. در صورت عدم تعویض با هر بار ترمز گرفتن دیسک ترمز آسیب جدی خواهد دید و یا به طور کامل از کار خواهد افتاد.

ایجاد خط و خش روی دیسک ترمز، سبب می شود زمانی که شما لنت قدیمی را با لنت جدید جایگزین کردید لنت جدید خودرو شما به خاطر آسیب هایی که به دیسک وارد شده، در مدت زمان خیلی کوتاهی به اتمام برسد!

  • بهم خوردن میزان فرمان خودرو

بهم خوردن میزان فرمان خودرو نیز می تواند یکی از نشانه های فرا رسیدن زمان تعویض لنت خودرو باشد. در صورتی که با گرفتن ترمز خودروی شما به یک سمت متمایل می شود و به آن سمت کشش زیادی دارد بدین معناست که زمان عوض کردن لنت ترمز فرا رسیده است. مواجهه با این مشکل، به طور قطع نشانه وجود مشکل در لنت ترمز نیست. اما بهتر است به هنگام مواجه شدن با این مشکل پیش از انجام هر کاری از سلامت لنت ترمز خود مطمئن شوید.

  •  فعال شدن چراغ هشدار دهنده

چراغ هشدار لنت به دلایل مختلفی روشن می شود که البته سرنخ همه آنها در سیستم ترمز خودرو شماست. عمده ترین دلایل روشن شدن چراغ هشدار ترمز میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
• تمام شدن لنت ترمز و رسیدن زمان تعویض لنت ترمز
• قطع شدن سیم لنت ترمز چرخ و عدم فرستادن سیگنال به ECU خودرو
• کم بودن روغن ترمز در سیستم ترمز و احتمال نشتی روغن ترمز
• خراب بودن شاسی روی تفنگی ترمز دستی و یا بالا بودن ترمز دستی
در صورت فعال شدن این چراغ ، لنت‌های ترمز خودرو باید بلافاصله مورد بررسی قرار گیرند و در صورت نیاز تعویض شوند. مسلما بسیاری از خودروها، به خصوص خودروهای قدیمی، از وجود چراغ یاد شده بی‌بهره‌ هستند. بنابراین باید در این خودروها لنت ترمز را به طور مستمر مورد بررسی قرار داد و در صورت وجود ایراد آن را با نمونه‌ی جدید جایگزین کرد.

  • بالا آمدن ترمز دستی بیش از حالت عادی

از جمله علائمی که نشان دهنده ی فرارسیدن زمان تعویض لنت ترمز عقب خودرو می باشد بالا آمدن ترمز دستی بیش از حالت عادی است .اگر پس از ریگلاژ این مورد برطرف نشد باید لنت بازدید و در صورت نیاز تعویض شود.

نکته مهم پس از تعویض لنت ترمز

پس از عوض کردن لنت های ترمز باید کمی صبر کنید تا لنت ترمز جدید به صورت صد در صد با دیسک‌ها هماهنگ شود و به اصطلاح روی آنها جا بیافتد. در کل لازم است که حداقل حدود پانصد کیلومتر مسافت با لنت‌های جدید پیموده شود تا آنها بتوانند کاملا با دیسک‌های ترمز هماهنگ شده و کارایی واقعی خود را نشان دهند.
بر این اساس پس از تعویض لنت های ترمز نباید در ابتدای کار روی آنها فشار بیش از اندازه بیاورید و اقدام به گرفتن ترمزهای ناگهانی در سرعت‌های بالا نمایید.

چه کنیم تا عمر لنت ترمز خود را افزایش دهیم؟

عوامل زیر به افزایش عمر لنت ترمز کمک کرده و سبب تغییرات جدی در بهترین زمان تعویـض لنت ترمز می شوند:

    1. رانندگی ایمن
    2. کاهش بار خودرو
    3. کاهش ترمز ناگهانی
    4. عدم ترمز گرفتن در سرعت بالا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *