نگهداری-از-خودرو-در-زمستان

نکات نگهداری از خودرو در زمستان

نکات نگهداری از خودرو در زمستان

نگهداری از خودرو در زمستان برای تمام رانندگان با آغاز فصل سرما مهم می‌ شود در این مطلب با اصلی ترین نکاتی که هر راننده بایستی در زمستان رعایت کند آشنا می شوید.

۱- بررسی باتری

در زمستان خیلی بیشتر از فصل‌ های دیگر سال مشاهده می‌ نماییم که خودرو‌ها در خیابان‌ ها مانده‌ اند و راننده آن ها صحبت از ضعف و ناتوانی باتری می‌ نماید. در هوای سرد، غلظت مایعات خنک‌ ساز و روانکار داخل موتور خودرو افزایش می یابد. و همین چرخش اولیه پیستون، شاتون ‌ها و میل‌ لنگ را مشکل‌ تر می سازد. از طرفی خود سرما موجب انقباض خیلی کمی در قطعات موتور می‌ شود و همین اتفاق درگیری آن ها را بیشتر می‌ نماید. ضمن اینکه گفته می‌ شود خود باتری در هوای سرد تا پنجاه درصد کارایی‌ اش را از دست می‌ دهد.

بررسی وضعیت باتری پیش از فرا رسیدن فصل زمستان از جمله کارهای مهمی می باشد که بایستی رانندگان مورد توجه قرار دهند. به علت وجود هوای سرد و قرارگیری ماشین در حالت ساکن در ساعات سرد شب، قدرت و کارایی باتری حدود پنجاه تا شصت درصد می کاهد و این مساله موجب استارت خوردن ضعیف و طولانی‌ مدت خودرو در شروع به حرکت می‌ شود. به همین علت پیشنهاد می‌ شود پیش از افت دمای هوا، وضعیت شارژ و ولتاژ باتری بررسی شود. جهت اطلاع از وضعیت باتری خودرو حتما به باتری‌ ساز مراجعه نمایید.

وقتی قرار باشد تا باتری خود را با زحمت و دردسر در هوای سرد زمستان جایگزین نمایید، بهتر است تا این کار را همین الان و بدون استرس و مشکلات دیگر انجام دهید. این کنترل نمودن برای باتری‌ های با عمر بالای ۲٫۵ تا ۳ سال خیلی ضروری‌ تر است.

۲- وجود ضدیخ

خیلی از خودرو‌ها تا حالا بخاطر مشکلاتی مانند نشتی در بخش های گوناگون سیستم خنک‌ کاری، ضعف پیشرانه و نداشتن ترموستات و… هنوز بدون ضدیخ هستند. بایستی بدانیم که آب از جمله مایعاتی است که در زمان انجماد، به جای کاهش حجم دچار افزایش حجم می‌شود و همین اتفاق می‌تواند به آسانی بلوک سیلندر پیشرانه‌ ها را بترکاند و به بقیه بخش ها ضرر بزند.

زمانی که آب با ضدیخ همراه باشد. نقطه انجماد آن پایین می‌ آید و احتمال یخ زدن آن بسیار کاهش می یابد. پس هر چه سریع تر اقدام به افزودن این مایع مهم به آب پیشرانه نمایید. همچنین این مایع با خوردن رسوب‌ ها، نشتی‌ های سیستم خنک‌ کاری را نشان می‌ دهد. در نتیجه اگر می‌ خواهید در هوای سرد زمستانی درگیر تعمیرگاه‌ ها و تعمیر سیستم خنک‌ کاری خودرو خود برای رفع این نشتی‌ ها نباشید، زودتر دست به کار شوید.

نگهداری-از-خودرو-در-زمستان

۳- بررسی سیستم گرمایشی داخل کابین

در گذشته رانندگان با آغاز فصل تابستان جهت کاهش فشار روی موتور، لوله‌ های بخاری و ترموستات را از روی بلوکه سیلندر باز می‌ کردند. این کار علاوه بر خارج نمودن رادیاتور بخاری از مدار و از بین بردن باد گرم وارد شده به درون کابین، به نوعی از بالا رفتن دمای خود موتور نیز جلوگیری می‌ کرد ولی در حال حاضر با بالا رفتن فناوری ساخت قطعات موتور و استفاده از سنسورهای حساس، این عمل به هیچ‌ وجه توصیه نمی‌ گردد.

به این دلیل که هم مرکز هوشمند کنترل موتور به تغییرات دمای درون محفظه موتور بشدت حساس می باشد. و هم راکد ماندن آب در سیستم رادیاتور بخاری موجب ایجاد خوردگی و در آخر نشتی آب در درون کابین نیز خواهد شد. تنها کافی است از نحوه عملکرد ترموستات و همچنین بازدید مجاری عبور آب در درون سیستم بخاری اطمینان حاصل نمود. هرچند استفاده دائم از میزان استاندارد مایعات ضدیخ و ضدجوش تا حد خیلی زیادی از جرم‌ گرفتگی و بسته شدن این مسیرها جلوگیری می نماید.

۴- لاستیک‌های مناسب و زنجیر چرخ

برای نگهداری از خودرو در زمستان حتما از سلامت لاستیک‌ های خودروی خود پیش از آغاز بارش‌ های زمستانی و یخبندان‌ های این فصل مطمئن شوید. اگر لاستیک‌ ها از آج مناسبی برخوردار نمی باشند. نسبت به جایگزین نمودن آن ها با نمونه‌ های جدید اقدام نمایید. همچنین اگر شاهد ترک‌ های ریز روی دیواره لاستیک خودروی خود نیز هستید نسبت به ادامه استفاده از آن ها تردید نمایید. به این دلیل که این ترک‌ و پوسیدگی‌ ها در مواجهه با سرما بشدت امکان پارگی و ترکیدگی لاستیک را بالا خواهند برد.

همچنین از میزان باد لاستیک‌ ها نیز اطمینان حاصل نمایید. نکته اصلی دیگری که در این مورد بایستی به آن اشاره نمود همراه داشتن زنجیر چرخ مناسب تایرهای خودرو در روزهای برفی است البته نباید فراموش نمود که همراه داشتن آن ها به تنهایی چندان اهمیتی ندارد و رانندگان بایستی نسبت به استفاده از آن ها نیز آموزش دیده باشند. پس توصیه می‌ شود پیش از اینکه با مسیرهای برف گرفته و صعب‌ العبور مواجه شوید زنجیر چرخ خود را آماده نموده است و یک بار بصورت آزمایشی آن را روی لاستیک‌ های خودروی خود ببندید تا در صورت نیاز بتوانید از آن ها به کار ببرید.

۵- بازدید برف‌پاک‌ها

یکی از نکات مهم دیگر برای نگهداری از خودرو در زمستان این است که اغلب تیغه‌ های برف‌ پاک‌ کن‌‌ ها در فصل گرما امکان دارد دچار خرابی و ترک شده باشند و یا آن حالت نرمی و چسبندگی روی شیشه را از دست داده باشند. این نقص‌ ها موجب می‌ شوند تا در زمان حرکت روی شیشه نتوانند به خوبی شیشه را تمیز کنند و یا آن را خط بیندازند. پس اگر برف‌ پاک‌ کن خودرو نمی‌ تواند به خوبی وظیفه خود را انجام دهد، سریعا آن را تعویض نمایید. این رفع عیب ممکن است با تعویض تیغه‌ ها برطرف شده و یا نیاز به تعویض کل برف‌ پاک‌ کن باشد.

سیستم آبپاش شیشه‌ شور خودرو را اگر دارای عیب و نقص می باشد، برطرف نمایید. میزان استفاده از آبپاش در این فصل‌ ها خیلی بیشتر از مواقع دیگر می باشد. کمی به آب شیشه‌ شور خود الکل اضافه نمایید. این کار موجب می‌ گردد تا بتوانید از شیشه‌ شور خود جهت رفع یخ روی شیشه نیز کمک بگیرید و ضمن اینکه از یخ زدن آب درون مخزن و خراب شدن پمپ آن جلوگیری نمایید.

نگهداری-از-خودرو-در-زمستان

۶- استفاده از روغن موتور مناسب

به دفترچه خودرو خود و یا یک مکانیک ماهر مراجعه نمایید. هر چند که در حال حاضر بیشتر خودرو‌ها از روغن موتور‌های چهار فصل استفاده می‌ نمایند اما ممکن است سازنده خودرو برای هوای سرد روغن موتور خاصی را پیشنهاد کرده باشد. در هوای سرد، غلظت روغن موتور زیاد می‌ شود. سفت شدن روغن موتور می‌ تواند آسیب‌ هایی به قطعات متحرک موتور برساند به این دلیل که ممکن است دیر رسیدن روغن به این بخش ها، آن ها را دچار فرسایش نماید. پس اگر قرار است تا پیشرانه خودرو شما در هوای سرد روغن دیگری استفاده نماید، سریع‌ تر به فکر تعویض آن باشید.

۷- اطمینان از سلامت چراغ‌های خودرو

در فصل زمستان و خصوصا با وجود مه صبحگاهی در این فصل، دید خودرو‌ها کاهش می باید. شیشه‌ ها اغلب بخار می‌ زنند و دید به اطراف نیز کاهش می‌ یابد. پس به کنترل نمودن چراغ‌ های اتومبیل خود اقدام نمایید تا هم دید بهتری داشته باشید و هم بهتر دیده شوید. این کار بویژه برای چراغ‌ های عقب و چراغ ترمز‌ها خیلی ضروری می باشد.

۸- جلوگیری از درجا کارکردن

یکی از نکات بسیار مهم درباره ی نگهداری از خودرو در زمستان، نحوه‌ گرم‌ نمودن خودرو پس از گذر از یک شب سرد و طولانی است. به دلیل قرار گیری موتور و متعلقات آن در سرمای شدید و سرد شدن سطح سیلندر و همچنین کاهش شدید در دمای روغن به‌ کار گرفته شده در فضای داخلی آن، عملکرد موتور در زمان آغاز به کار به شدت افت نموده. و علاوه بر مصرف بیشتر سوخت و سایش قطعات اصطکاکی موتور، موجب افزایش در تولید آلاینده‌ ها می‌ گردد. و در آخر این امر به تشدید آلودگی هوا در فصل زمستان منجر خواهد شد.

یکی دیگر از نگهداری از خودرو در زمستان این است که برخلاف باور غلط موجود، گرم کردن خودرو در حالت درجا کار کردن موتور، کاری صحیح نمی باشد. و بایستی بعد از روشن‌ نمودن موتور با حرکت کردن و استفاده از دنده‌ های سنگین به احتراق و روانکاری ضعیف موتور کمک نماییم. نا گفته نماند که پیش از گرم‌ شدن کامل پیشرانه خودرو بایستی از رانندگی خشن و اسپورت پرهیز نمود تا به موتور آسیبی وارد نشود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *