عملکرد سیستم اتوهلد

نحوه عملکرد سیستم اتوهلد خودرو چگونه است؟

اتوهلد چگونه به سبد آپشن‌ های خودرو‌ ها اضافه شد؟

عملکرد سیستم اتوهلد یکی از پر کاربردترین آپشن‌ ها در خودرو های امروزی می باشد. قطعا برای شما هم پیش آمده است که ترمز و کلاچ‌ های پی‌ در پی در ترافیک‌ های سنگین، خستگی یک روز کاری سخت را برایتان چند برابر کند یا حرکت‌ های نابهنگام خودرو در سربالایی‌ ها یا سرازیری‌ ها در مسافرت‌ های خانوادگی باعث آزارتان شده باشد.

اتوهلد خودرو آپشنی پیشرفته است که در افزایش ایمنی و راحتی رانندگان تاثیر بسزایی دارد و باعث می‌شود تا راننده از ترمز های متوالی بی‌ نیاز شود. در واقع سیستم توسعه‌ یافته ترمز پارک الکترونیکی بوده و بیشتر در خودرو های دنده اتومات به کار می‌ رود.

اتوهلد در چه خودروهایی به‌ کار گرفته شده‌ است؟

از محبوب‌ ترین آپشن‌ های خودرو های روز می‌ توان به سامانه‌ های دید در شب، کروز کنترل تطبیقی، اتوپارک، استارت بدون کلید، GPS و… اشاره کرد. یکی از آپشن‌ هایی که خریداران اطلاعات کافی در مورد آن ندارند سیستم اتوهلد (Auto Hold) می باشد که نداشتن اطلاعات کافی، مانع از آشکار سازی اهمیت آن می شود. 

در گذشته آپشن اتوهلد بیشتر در خودرو هایی نظیر مرسدس بنز، بی ام دبلیو، نیسان، ولوو و… مورد استفاده قرار می‌ گرفت، اما امروزه خودرو های نه‌ چندان گران‌ قیمت چینی نیز به این آپشن مجهز شده‌اند.

 اتوهلد در ترافیک‌ های سنگین

در ترافیک‌‌ های سنگین، راننده باید به ترمز و کلاچ (در خودروهای دنده دستی) توجه داشته باشد تا علاوه‌ بر عدم برخورد به سایر خودرو ها، حرکت‌ های به‌موقع انجام دهد و سنگینی ترافیک را افزایش ندهد.

در خودرو های دنده دستی، راننده ابتدا با انجام نیم‌ کلاچ و سپس رها کردن ترمز حرکت می‌ کند و دوباره جهت توقف پدال ترمز را فشار می‌ دهد و این چرخه به صورت مستمر تکرار می‌ شود. شایان ذکر است که در هنگام توقف نیز باید پای راننده به‌ طور مداوم بر روی پدال ترمز قرار داشته باشد یا از ترمز دستی استفاده شود که این چرخه بسیار خسته‌ کننده خواهد بود. 

در خودرو های دنده‌ اتومات به دلیل حذف کلاچ، وضع تا حدودی بهتر است، اما این مشکل کماکان به قوت خود باقی است. در خودرو های اتومات، دنده در حالت خلاص (N) یا حرکت (D) قرار داشته و راننده باید همچنان با ترمز خودرو را کنترل کند.

اما در خودرو های مجهز به اتوهلد کافی است دکمه اتوهلد را فشار دهید؛ در این حالت با متوقف کردن خودرو دیگر نیازی به نگه داشتن پدال ترمز وجود ندارد و خودرو ثابت می‌ماند تا زمانی که شما مجدد پدال گاز را فشار دهید که با این کار ترمز‌ها به آرامی آزاد شده و خودرو شروع به حرکت می‌کند.

عملکرد سیستم اتوهلد

نحوه عملکرد سیستم اتوهلد در سرازیری‌ ها و سربالایی‌ ها

فرض کنید که در یک سربالایی و پشت سایر خودروها ایستاده‌ اید و می‌ خواهید حرکت کنید؛ در این موقعیت چنانچه رها کردن ترمز و مقدار گاز دادن شما هماهنگ نباشد خودرو به سمت عقب حرکت خواهد کرد و احتمال برخورد به خودروهای عقبی بیشتر خواهد شد. در خودرو های دنده‌ دستی این موضوع بسیار حساس‌ تر می باشد؛ چراکه باید بر نیم‌ کلاچ مسلط باشید، در غیر این‌ صورت یا خودرو را خاموش خواهید کرد یا با خودرو های عقبی برخورد می‌ کنید.

در سرازیری‌ های پر ترافیک نیز باید مرتب حواستان به ترمز باشد تا با خودروهای جلویی برخورد نکنید. این ترمز‌ها و کلاچ‌های پی‌درپی، خستگی وافری را برای رانندگان به همراه دارد که با فعال کردن اتوهلد خودرو دیگر نیازی به ترمزهای مکرر نبوده و این امر به صورت خودکار انجام می‌پذیرد.

اساس کار و عملکرد سیستم اتوهلد

اساس کار اتوهلد بر پایه تشخیص شیب استوار است. اندازه‌ گیری شیب هم با استفاده از سنسور انجام می‌ شود و کنترل از طریق واحد هیدرولیکی ABS/ESC انجام می‌ پذیرد. زمانی‌ که خودرو متوقف است، اتوهلد همان فشار ترمز را به چرخ‌ ها اعمال کرده و مانع از حرکت خودرو می‌ شود. چنانچه پیش از فشار پدال گاز، سنسورهای ABS حرکتی را تشخیص دهند، نیروی ترمز پشت چرخ‌ ها افزایش می‌ یابد تا مانع از حرکت خودرو شود. حال اگر راننده پدال گاز را فشار دهد، نیروی ترمز به آرامی کم شده و خودرو حرکت می‌ کند.

این سیستم با فشردن دکمه Auto Hold فعال شده و بعد از آن‌ که پا را از روی پدال گاز بر می‌ دارید، خودرو بدون فشردن پدال ترمز، می‌ ایستد. دکمه اتوهلد در کنار دسته دنده، در سمت چپ فرمان یا کنار دکمه اتوپارک قرار داشته و با مواردی نظیر Auto Hold، Auto H و A مشخص می­‌ شود.

در هنگام فعال شدن اتوهلد خودرو دکمه P که نشان‌ دهنده قابلیت ترمز دستی الکتریکی است به رنگ سبز در می‌ آید. لازم به ذکر است که خودرو های دارای سیستم اتوهلد حتما دارای ترمز دستی الکترونیکی هم هستند و هنگامی‌که راننده پدال گاز را فشار می‌ دهد، ابتدا دکمه p و سپس دکمه اتوهلد خاموش می‌ شود تا اجازه حرکت ماشین صادر شود.

نکات مهم در هنگام کار با اتوهلد

  1. اتوهلد خودرو نمی‌تواند در سراشیبی‌ هایی با شیب تند یا جاده‌ ها و خیابا ن‌های یخ زده به‌ درستی عمل کند.
  2. در زمان استفاده از آپشن اتوهلد بهتر است حواستان به حرکت نکردن خودرو نیز باشد و به‌ صورت کامل به این سیستم اطمینان نکنید.
  3. در هیچ زمانی خودرو را در صورت روشن بودن اتوهلد ترک نکنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *