ضد یخ خودرو 1

ضد یخ چیست؟

 ضد یخ چیست؟

ضد یخ خودرو یا (ضدجوش همان ضد یخ در تابستان است) مایعی است که به منظور جلوگیری از یخ‌ زدگی و افزایش نقطه جوش آب استفاده می شود. با اضافه کردن ضد یخ به رادیاتور خودرو، دمایی که خودرو می‌ تواند بدون جوش آوردن، در آن دما حرکت کند افزایش پیدا می‌ کند. ضد یخ یک افزودنی بر پایه الکل است که معمولا در رنگ‌های سبز، قرمز، آبی یا نارنجی دیده می‌ شود و از اتیلن گلیکول ساخته شده‌ است.

وظایف ضد یخ خودرو

1- یکی از مهم‌ترین وظایف ضد یخ، جلوگیری از یخ‌ زدگی در فصول سرد سال است. با توجه به فلزی بودن قطعات خودرو، یخ‌ زدگی آب خودرو می‌ تواند باعث آسیب‌ های جبران‌ ناپذیری شود که ضد یخ با پایین آوردن نقطه انجماد آب، مانع از این امر می‌ شود. زیرا یخ زدن سیستم خنک کننده باعث انبساط مایع ضد یخ می شود و در نتیجه افزایش حجم آن منجر به ترک برداشتن دیواره بلوک سیلندر و ترکیدن رادیاتور می‌ شود.

2- تقریبا تمامی رانندگان بر اهمیت استفاده از ضد یخ در زمستان مطلع هستند، اما افراد کمتری از عملکرد ضد یخ در فصول گرم آگاه هستند. استفاده از ضد یخ در فصل تابستان منجر به افزایش نقطه جوش آب می شود و از جوش آوردن خودرو جلوگیری می کند. برای مثال دمای شهر تهران در تابستان گاهی به 40 درجه سانتی‌ گراد نیز می‌ رسد. بنابراین وجود مایعی که بتواند گرمای موتور را در این شرایط کاهش دهد ضروری است.

3- یکی از مواردی که باعث افزایش حرارت موتور و جوش آوردن خودرو می‌شود، عدم رسیدن مایع خنک‌ کننده به برخی از قسمت‌ها و منافذ است که منجر به افزایش دما و در نتیجه جوش آوردن موتور خواهد شد. ضد یخ با کم کردن رسوبات در داخل رادیاتور، تا حدودی زیادی این مشکل را رفع می نماید.

4- خوردگی و اکسید شدن قطعات فلزی موتور، یکی از مشکلاتی است که می‌ تواند هزینه‌ های بسیاری را بر مالکین خودرو تحمیل نماید. جلوگیری از خوردگی قطعات فلزی، یکی از مهم‌ترین وظایف و کاربرد ضد یخ است که افراد کمی از این نکته آگاه هستند.

ضد یخ خودرو

میزان ضد یخ و آب

میزان ضد یخ و آب و نسبت این دو با یکدیگر از موارد مهمی هستند. که هنگام استفاده از ضد یخ باید به آن دقت نمود. اگر میزان ضد یخ ماشین بیش از اندازه باشد، علاوه‌ بر مختل شدن عملکرد ضد یخ، منجر به افزایش استهلاک قطعات خودرو نیز خواهد شد. و از طرفی هم دیگر چنانچه میزان ضد یخ کمتر از مقدار لازم باشد، دیگر خنک ‌کنندگی لازم را نمی‌توان از آن انتظار داشت و همچنین خوردگی قطعات نیز افزایش می یابد. میزان ضد یخ و آب برای هر خودرویی متفاوت است و این مقادیر توسط سازنده خودرو اعلام می‌ شوند که در اکثر خودروها 50:50 یا 40:60 است. اگر به مقادیر اعلام شده توسط سازنده دسترسی نداشتید، نیمی از مایع داخل رادیاتور آب و نیمی دیگر ضد یخ ماشین بریزید.

نکات مهم در مورد ضد یخ خودرو

  • آب مورد استفاده باید دارای سختی بسیار پایینی باشد.
  • توصیه می‌ شود که از ضد یخ به‌ تنهایی در رادیاتور خودرو استفاده نکنید. به دلیل اینکه مایع ضد یخ قابلیت چندانی در برابر انجماد یا پخش کردن گرما در سیستم خنک کننده ندارد.
  • در حالت کلی رنگ ضد یخ هیچ ارتباطی با کیفیت ضد یخ خودرو ندارد و از روی رنگ آن نمی‌ توان هیچ قضاوتی نسبت به‌ کیفیت این مایع داشت.
  • ضد یخ‌ های سازنده‌ های مختلف را باهم مخلوط نکنید، حتی در صورتی که از رنگ یکسان برخوردار باشند. این کار ممکن است به سیستم خنک کننده خودرو آسیب بزند.
  • ضد یخ خوب باید در برابر حریق مقاوم باشد و به‌ راحتی‌ آتش نگیرد.
  • بوی نامطبوع ضد یخ می‌ تواند نشانه‌ دهنده خرابی آن باشد.
  • رقیق‌ سازی ضد یخ باید بر اساس دستورالعمل سازنده صورت گیرد.
  • چنانچه در رادیاتور کف وجود داشته باشد، ابتدا باید رادیاتور را تخلیه کرده و پس از آن کلیه‌ قطعات و لوله‌ های رابط را چک کنید. چرا که ضد یخ کف تولید نمی‌ کند.
  • استاندارد GS1 یکی از معتبرترین استانداردهای جهانی در حوزه تولید ضد یخ محسوب می شود و سازندگانی که دارای این استاندارد و گواهی باشند تا حدود زیادی می‌ توان به کیفیت محصولات آن‌ ها اطمینان داشت.

ضد-یخ-چیست

 از نظر کیفی ضد یخ‌ ها به دو دسته تقسیم‌ می‌ شوند:

    • ضد یخ‌ ها با پایه معدنی 
    • ضد یخ‌ های با پایه آلی

نحوه تعویض ضد یخ خودرو

  • تخلیه رادیاتور
  • تخلیه ضد یخ موجود در پوسته موتور
  • پر کردن رادیاتور با ضد یخ جدید
  •  چک کردن نهایی

در آخرین مرحله خودرو را روشن کنید و اجازه دهید مایع درون موتور به جریان بیفتد. در صورت نیاز مقداری مایع به رادیاتور اضافه کنید و درب رادیاتور را ببندید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *