باتری-خودرو

تعمیر باتری ماشین

باتری خودرو چیست؟

باتری خودرو یکی از اصلی ترین قسمت های سازنده ماشین می باشد که با ذخیره الکتریسیته مورد نیاز خودرو، منشا سیستم برقی خودرو محسوب می شود. ظرفیت عمومی باتری ماشین ۱۲ ولت است که به عوامل گوناگونی از جمله قدرت الکترولیت، تعداد صفحات باتری، مقدار الکترولیت، کهنه یا نو بودن باتری و… بستگی دارد. این قطعه در خودرو انرژی مورد نیاز برای استارت را فراهم می کند. علاوه بر این انرژی الکتریکی مورد نیاز برای روشن نمودن چراغ های خودرو، سیستم پخش و مولتی مدیای ماشین و تهویه ماشین (کولر و بخاری) را تامین می کند.

چگونه باتری ماشین را در خانه تعمیر کنیم؟

مواردی که در این قسمت عنوان می کنیم مختص باتری های اسیدی است. پیش از هر چیزی بهتر است بدانید که برای تعمیر یا نوسازی باتری ماشین نیاز نیست صبر نمایید تا باتری خالی شود یا به‌ صورت کامل از کار بیفتد، شما میتوانید ایمنی را اولویت کار خود قرار دهید و این کار را قبل از خالی شدن باتری ماشین انجام بدهید. با یک بررسی چشمی و سریع میتوانید تشخیص دهید که آیا باتری ماشین شما نیاز به تعمیر یا بازسازی دارد یا نه. در این بررسی همه ترک‌ ها، برآمدگی‌ ها یا قطعات شکسته باتری را در نظر گرفته و مورد بررسی قرار بدهید؛ اگر باتری از نظر شکل فیزیکی مناسب نیست، بهتر است یک باتری جدید خریداری نمایید.

مراحل بازسازی باتری نیازی به تخصص یا مدرک مهندسی خاصی ندارد و تنها چیزی که مورد نیاز است رعایت نکات ایمنی و صبر و حوصله شما است. بیشتر اقلام مورد نیاز جهت تعمیر باتری ماشین در هر خانه‌ ای پیدا خواهد شد. لیست وسایل ضروری برای انجام مراحل نوسازی باتری عبارتند از:

تجهیزات مورد نیاز جهت تعمیر باتری ماشین

  • پوشش محافظ (این پوشش شامل موارد محافظت‌کننده از جمله عینک ایمنی، دستکش مقاوم در برابر مواد شیمیایی و پیش‌بند است.)
  • مسواک یا برس
  • پشم فولادی یا ترمینال کلینر باتری
  • پیچ‌ گوشتی تخت
  • قیف
  • دو عدد سطل بزرگ

باتری-خودرو

مواد مورد نیاز

  • یک گالن آب مقطر (آب لوله‌کشی به خاطر مواد شیمیایی اضافه شده، برای این کار قابل استفاده نیست.)
  • ۴۵۰ گرم جوش شیرین
  • ۴۵۰ گرم نمک اپسوم

اقلام تخصصی

  • شارژر باتری
  • ولت متر

راهنمای گام‌ به‌ گام تعمیر باتری ماشین

لباس مناسب بپوشید و آماده باشید: درست است که بازسازی باتری در حد علم ساخت موشک نمی باشد. ولی بالاخره نوعی کار فنی محسوب می گردد. و رعایت نکات ایمنی در زمان کار نیاز است. در نتیجه بهتر است لباس مناسب بپوشید و در فضایی با تهویه مناسب کار خود را آغاز نمایید.

محلول پاک‌کننده بسازید

جوش شیرین و آب را با نسبت ۲ به ۱ با هم مخلوط نموده تا حالت خمیر آب دار به خود بگیرد. این ترکیب بعنوان کلینر باتری استفاده می شود. و علاوه‌بر این برای پوشش نشت اسید کاربرد دارد.

باتری  خودرو را تمیز کنید

اگر ترمینال های باتری خورده شده‌ اند، خمیر پاک کننده را روی پایه ها بمالید و آن را با یک مسواک تمیز کنید. واکنش کف کردن خمیر نشان دهنده درست کار کردن محلول است. از پشم فولادی برای باتری هایی که به شدن خورده شده‌ اند به کار ببرید. ترمینال‌ ها را به صورت کامل تمیز و خشک کنید.

بررسی ولتاژ

ولت متر را به باتری وصل کنید. همانند روشن کردن خودرو کابل قرمز را به ترمینال مثبت و کابل مشکی را به ترمینال منفی وصل نمایید. باتری استاندارد خودرو شامل شش سلول است که هر کدام حدود ۲.۱ ولت انرژی تولید می نمایند. در نتیجه یک باتری سالم ولتاژ ۱۲.۶ را نشان می دهد. ولتاژ میان ۱۰ تا ۱۲.۶ ولت به این معنا می باشد که باتری خودروی شما قابلیت نوسازی را دارد، در حالتی که ولتاژ باتری کم تر از ده ولت باشد بایستی باتری را جایگزین نمایید و نوسازی یا تعمیر فایده ای ندارد.

باتری-خودرو

سلول‌های باتری را خالی نمایید

شاید تا به حال نیازی به خارج نمودن باتری از درون خودرو نداشته اید و تجربه این کار را ندارید، ولی حالا وقتش رسیده است که این کار را انجام دهید. یکی از سطل ها را بردارید و نیمی از جوش‌ شیرین را در نزدیکی خود قرار دهید. درپوش باتری را بردارید و با استفاده از پیچ گوشتی سرصاف سلول های درپوش را جدا کنید. باتری را بردارید و لاستیک محافظ درپوش را بردارید. بعضی از باتری ها امکان دارد ۶-۷ درپوش داشته باشند. ولی بعضی از آنها امکان دارد بیشتر یا کم تر داشته باشند. برداشتن تمام آن ها الزامی می باشد. محتویات سلول‌ ها را یکی یکی و به آرامی در سطل خالی نمایید. میتوانید در طول تخلیه سلول ها یا بعد از خالی شدن کلیه سلول ها جوش شیرین را اضافه کنید. در هر صورت این کار اسید باتری را برای دفعه ایمن در هر مکانی تخلیه می‌ کند. شما با این کار از خطرات احتمالی در بازیافت زباله‌ ها جلوگیری می نمایید.

در اکثر موارد باتری آب مقطر کافی ندارد و این مسئله اصلی می باشد. در این صورت آب مقطر را اضافه نموده و باتری را شارژ نمایید. به یاد داشته باشید که وقتی باتری را با ولت متر اندازه می گیرید بایستی میان سیزده تا چهارده ولت داشته باشد.

سلول‌های باتری را تمیز کنید

 جهت پاکسازی سلول‌ ها، محلول پاک‌ کننده را با استفاده از قیف، در هر سلول بریزید. سپس با احتیاط و حفظ ایمنی درپوش سلول و درپوش باتری را سر جای خود قرار دهید. حالا باتری را حداقل به مدت یک دقیقه تکان دهید، سپس مخلوط را جمع‌ آوری نموده و در سطل زباله اسید که در مرحله قبلی کنار گذاشته بودید بریزید.

محلول باتری خودرو را جایگزین کنید

 در این مرحله چهار فنجان آب را با ۱۲۰ گرم نمک اپسوم مخلوط کنید. محلول را خوب هم بزنید تا به طور کامل شکل شفافی به خود بگیرد. استفاده از آب جوشیده این مراحل را تسریع می‌ نماید ولی الزامی نمی باشد. با کمک قیف، سلول‌ها را با محلول الکترولیت جدید پر کنید. روی آن را بپوشانید و دوباره تکان دهید تا نمک به‌ صورت یکنواخت پخش شود.

باتری ماشین را تست کنید

شارژر را از باتری جدا نموده و از ولت‌ متر جهت بررسی وضعیت باتری استفاده کنید. ولتاژ نرمال باتری حدود ۱۲.۴۲ ولت می باشد. اگر ولتاژ باتری خودروی شما کم‌ تر از این عدد است بایستی دوباره آن را برای ۱۲ ساعت دیگر شارژ کنید. زمانی که آماده حرکت شدید، بعد از نصب مجدد باتری و چرخاندن سوییچ یا کلید روشن ماشین و با نور بالا باتری را تست نمایید. بعد از چند دقیقه، باتری را در صورتی که تحت بار می باشد دوباره امتحان کنید. اگر بازخوانی ولت‌ متر ۹.۶ ولت را نشان داد، یعنی شما با موفقیت باتری ماشین خود را بازسازی نموده اید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *