تاثیر-رینگ-بر-خودرو1

تاثیرات رینگ اسپرت بر عملکرد خودرو

آشنایی با تاثیرات رینگ اسپرت بر عملکرد خودرو

رینگ اسپرت یکی از معیارهای تاثیر گذار در جذابیت خودرو است. پس از تجهیز خودرو به رینگ وارد مرحله بعدی می شوید که مرحله بعدی، زدن یک “تیک آف ” است! سپس با شتاب در خیابان به راه می افتید.

اما مساله اصلی زمانی آغاز می شود که پس از مدتی، راننده متوجه استهلاک تایر، سر و صدای اتاق و سیستم تعلیق و جلوبندی، عدم فرمان پذیری، کاسته شدن از شتاب ماشین و افزایش مصرف سوخت می شود، در حالی که قبل از  وقوع واقعه باید علاج کرد.

آلیاژ مناسب شرط اول رینگ با کیفیت

خودرو سازان به طور معمول رینگ هایی از جنس فولاد بر روی خودرو نصب می نمایند، البته برخی دیگر از خودرو سازان که تولید کننده خودرو هایی سوپر اسپرت هستند از رینگ هایی از جنس آلیاژ آلومینیوم بهره می برند.

کاربرد فلز آلومینیوم به دلیل سبکی، نمای خاص و شکل پذیری، انتخاب نخست هر خودرو ساز یا تیونر برای رینگ خودرو است. اما انواع آلیاژی دارای استحکام، لازم برای مقابله با تنش های وارد شده به رینگ در سرعت های بالا می باشد. رینگ آلومینیومی غیر آلیاژی می تواند خطراتی را به خصوص در سوانح به همراه داشته باشد.

انتخاب رینگ اسپرت

خرید درست یک رینگ سبب می شود تا تاثیری بر روند عملکرد خودروی شما نداشته باشد. به همین سبب اندازه استاندارد رینگ بسیار مهم است، گرچه فروشندگان هم معمولا رینگ هایی که مناسب خودرو نباشند را پیشنهاد نمی کنند. اما انتخاب رینگ آلیاژی اسپرت یک سایز بالاتر با تایر پهن متناسب با آن، علاوه بر زیبایی، به دلیل سطح اصطحکاک و چسبندگی بهتر تایر به زمین، می تواند سرپیچ ها فرمان پذیری خودرو و تاحدودی شتاب آن و البته مصرف سوختش را افزایش دهد و در ازای آن خط ترمز را کوتاه تر می کند.

انتخاب اندازه بزرگ ترباعث  فشار آمدن به همه اجزای خودرو از جمله سیستم تعلیق، تایرها، رینگ و سایر اجزای خودرو خواهد شد. بطور کلی، این کار به دلیل هزینه های زیاد و نیزاستهلاک بیش تر فقط برای مسابقات توصیه می شود و نه برای استفاده درون شهری!

تاثیر رینگ بر خودرو

انواع رینگ اسپرت خودرو

رینگ ها در انواع یک تکه و چند تکه طراحی، ریخته گری و ماشین کاری و تولید می شوند.  که اگر تحت نشان معروفی هم ساخته شوند تفاوتی بین آنها وجود نخواهد داشت. از وانت‌ها گرفته تا خودرو شخصی داخلی و خارجی و ماشین‌ های سنگین کاربرد دارد.

مزایا و معایب رینگ اسپرت

  • استفاده از رینگ اسپرت بر  کیفیت سواری خودرو نیز تاثیر دارد. انواع استانداردی که روی خودروها نصب هستند، با هدف ارائه بهترین کیفیت سواری ممکن انتخاب می شوند. از این رو، استفاده از نوع اسپرت تاثیر قابل‌ توجهی را بر سواری اتومبیل دارد.
  • استفاده از انواع بزرگ‌ تر، نیاز به لاستیک‌ های پهن‌ تر و باریک‌ تر نسبت به حالت استاندارد را نمایان می‌ کند. وقتی اندازه چرخ خودرو بزرگتر از سایز اصلی باشد، راننده متوجه تفاوت سواری بین اتومبیل شخصی‌ سازی خود و نسخه‌ های استاندارد می شود.
  • البته تمامی انواع اسپرت بزرگ و سنگین‌ تر از حالت عادی نیستند.
  • رینگ‌ های اسپرت در خودرو های مسابقه‌ ای استفاده شده و به جهت فرمان‌ پذیری بالایی که بر روی این خودروها اعمال می کنند به‌ خصوص در پیچ‌ های پر خطر به  رانندگان کمک می کنند و کنترل خودرو آسان تر است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *